COAT skole er forskningsbaserte skoleopplegg til bruk i barne- og ungdomsskolen laget av COAT-forskere i samarbeid med pedagoger. Det vi ønsker å tilby her er en ressursbank med ferdige undervisningsopplegg med grunnleggende teori, med tilhørende teoretiske og praktiske oppgaver. Oppgavene i COAT skole omfatter temaene: Arktisk økologi, klimaendringer og klimaeffekter. Det skal brukes relevante lokale og regionale eksempler fra Nord-Norge, noe som kan gjøre faget mer nært og spennende for elevene. I tillegg er det mulig at COAT-personell kan komme til skolen for å bistå i gjennomføringen av opplegget. Det er også mulig å låne utstyr fra COAT som skolen evt. mangler for å kunne gjennomføre opplegget.
For hvem er COAT Skole?
COAT skole er ment å være en inspirasjon til lærere i relevante fag, samt å tilby ferdige undervisningsopplegg. Oppleggene i COAT skole kan brukes på ulike trinn – men er kanskje mest aktuell for elever på 5-7 trinn og evt. ungdomsskolen. Oppleggene passer godt inn i faget Naturfag: Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter, Teknologi, Jorda og livet på jorda. Noen aktuelle kompetansemål oppleggene i COAT skole kan bidra til å nå kan være:
Etter 7. trinn:
- Utforske og beskrive ulike næringsnett og bruke dette til å diskutere samspill i naturen.
- Stille spørsmål og lage hypoteser om naturfaglige fenomener, identifisere variabler og samle data for å finne svar.
- Gjøre rede for betydningen av biologisk mangfold og gjennomføre tiltak for å bevare det biologiske mangfoldet i nærmiljøet.
- Foreslå tiltak for å bevare det biologiske mangfoldet i nordområdene og gi eksempler på betydningen av tradisjonell kunnskap i naturforvaltning.
- Skille mellom observasjoner og slutninger, organisere data, bruke årsak-virkning-argumenter, trekke slutninger, vurdere feilkilder og presentere funn.
Etter 10 trinn:
- Stille spørsmål og lage hypoteser om naturfaglige fenomener, identifisere avhengige og uavhengige variabler og samle data for å finne svar.
- Analysere og bruke innsamlede data til å lage forklaringer, drøfte forklaringene i lys av relevant teori og vurdere kvaliteten på egne og andres utforskinger.
- Bruke og lage modeller for å forutsi eller beskrive naturfaglige prosesser og systemer og gjøre rede for modellenes styrker og begrensinger.
- Beskrive drivhuseffekten og gjøre rede for faktorer som kan forårsake globale klimaendringer.
Hvordan fungerer COAT Skole?
COAT skole fungerer slik:
- Læreren laster ned det aktuelle opplegget i form av en ferdig «undervisningspakke» (komprimert-mappe) fra linkene lenger ned på siden.
- Læreren følger instruksjonene i PDF-fila «Hvordan gjennomføre opplegget» som er en del av «undervisningspakken» og gjennomfører opplegget på egenhånd.
Eller:
- Læreren tar kontakt med en av COAT sine skolekontakter (se øverst til høyre på denne siden) for å avtale bistand fra COAT-personell til å gjennomføre opplegget eller høre om muligheten for et skolebesøk fra COAT-personell.
NB: Husk at det er mulig å låne nødvendig utstyr fra COAT dersom skolen ikke har det nødvendige utstyret. Dette gjøres ved å ta kontakt med en av COAT sine skole kontakter.
Hvorfor COAT Skole?
COAT skole ønsker å bidra til økt kunnskap og bevissthet om klimaendringer og effekten av disse på landøkosystemene (nordlig skog, fjell og tundra) i nordområdene og med fokus på Nord-Norge. COAT skole ønsker også å bidra til økt interesse rundt arktisk økologi. COAT skole prøver å bidra til dette gjennom relevante lokale og regionale eksempler fra Nord-Norge, som forhåpentligvis kan gjøre faget mer nært og spennende for elevene.