X
GO

Forslag til undervisningsaktiviteter til SPOR

Naturen rundt oss er hjem for et mangfoldig dyreliv, i feltguiden og i de ulike undervisningsaktivitetene kan du lære om hvilke spor de forskjellige dyrene lager.

 

Introduksjon:

Skriv ut hele eller deler av feltguiden SPOR. Les og/eller studer bildene, og diskuter i klassen. (NB! Innstilling for utskrift: liggende papirretning, velg utskrift på begge sider og vend på kortsiden).

 

Uteaktiviteter:

  1. Ta feltguiden med og let etter spor ute. Dette kan gjøres i nærområdet til skolen, i forbindelse med skoleturer eller at elevene gjør det i lekse sammen med familien sin. Feltguiden kan brukes både sommer og vinter, om vinteren er sporingsforholdene best hvis det har kommet litt nysnø etterfulgt av oppholdsvær.
  1. Gi elevene en gruppeoppgave om å lage et spor fra en bestemt art, f.eks. i snøen. Deretter kan man ha vandreutstilling hvor hver gruppe forteller om sitt dyr og hvilke spor det lager, eller så kan de andre gjette hvilket dyr det tilhører.

 

Spill & oppgaver: En lærerveiledning med hva og hvordan er beskrevet i pdf-filen til oppgaven.

  1. Hvem skal ut?

Grubleoppgaver for grupper eller hele klassen.

  1. Først til 30!

Aktiv gruppekonkurranse for hele klassen – kan gjennomføres både ute og inne. (Filen lastes ned som redigerbar powerpoint, kan tilpasses ulike nivå)

  1. 3 passer sammen

Pusleoppgave som kan løses individuelt eller i små grupper.

  1. Memory

Pusleoppgave som kan gjøres i grupper (norsk, nord-samisk, kvensk og engelsk).

  1. Bingo

Konkurranse for hele klassen (norsk, nord-samisk og kvensk).

Felles bingopresentasjon

25 norske bingobrett

25 nord-samiske bingobrett

25 kvenske bingobrett

Forsiden av feltguiden SPOR. Foto: Bernt Østhus.

Grubleoppgave for hele kassen "Hvem skal ut?

Pusleoppgave "3 passer sammen" som kan løses individuellt eller i små grupper. 

Pusleoppgave "Memory" på norsk, nord-samisk, kvensk og engelsk.

Kontakter

PhD student, UiT - Norges arktiske universitet
ingrid.jensvoll@uit.no
Førsteamanuensis, UiT - Norges arktiske universitet
siw.killengreen@uit.no